/*

Zielony trening

*/

Marihuana to nadal temat tabu w naszym kraju, choć od niedawna trwają ożywione dyskusje społeczno‑polityczne na ten temat. Niestety mimo to, ogromna część społeczeństwa nie ma o niej zielonego (hehe) pojęcia. Często nawet Ci, którzy ją zażywają. Marihuana obrosła w mity i fakty, które omówimy w tym artykule. Poruszymy jednak tylko kwestie związane z treningiem (no i może tylko trochę pobocznych) starając się być przy tym jak najbardziej obiektywni. Wiemy, że nieważne, co napiszemy i tak zdania nie zmienisz więc poznaj chociaż plusy i minusy wszczykiwania. Rozsiądź się wygodnie w fotelu (albo na kibelku, jeśli czytasz z komórki :D) i do dzieła!

arnie
Marihuana jest zażywana przez ludzi na całym świecie ze względu na psychoaktywną substancję w niej zawartą: THC – tetrahydrokannabinol, ale też na dodatkowe substancje: głównie CBD – kannabinodiol, i THCV – tetrahydrokannabiwarynę. THC daje dość silne efekty ale jest przedmiotem tolerancji. Oznacza to, że człowiek może wytworzyć na nią odporność przez co będzie potrzebował coraz większych dawek, by osiągnąć zamierzony efekt. Substancje zawarte w tej roślinie mają również zastosowanie terapeutyczne.

Marihuana jako LEK
Marihuana kiedyś używana była jako lek na stany o charakterze zapalnym. Dziś najczęściej używana jest jako lek w terapii nowotworów (razem z innymi lekami), najczęściej celem zmniejszenia stanu zapalnego i zwiększenia apetytu w czasie chemioterapii. Zastosowanie znajduje również w leczeniu zaćmy (zmniejsza ciśnienie śródgałkowe), reumatoidalnego zapalenia stawów i paru innych chorobach. Ale Ty nie jesteś chory, więc jedziemy dalej!

Marihuana a organizm
Mahyhłana działa na organizm poprzez receptory kannabinoidowe (CB1 i CB2, nazwane właśnie od nazwy rośliny, a nie odwrotnie) zlokalizowane na ścianach komórek. Ten pierwszy odpowiedzialny jest za działanie natychmiastowe i krótkie – psychoaktywne, a ten drugi za działanie przewlekłe, długoterminowe i przeciwzapalne.

Marihuana UZALEŻNIA! Psychicznie, a nie fizycznie, ale uzależnia. Może powodować też zespół odstawienny (sklasyfikowany w książkach medycznych – to nie nasze widzimisię)

Na szczęście okazyjnego używania marihuany (szacunkowo raz w tygodniu) problemy te raczej nie dotyczą. O ile nie palisz nałogowo (3 i więcej razy w tygodniu), nie martw się o swoją pamięć, tolerancję, uzależnienie czy zespół odstawienny.

CIEKAWOSTKA: Naukowcy zbadali jak dużo dymu musiałbyś wdychać pośrednio (tj. Siedząc w pokoju, gdy ktoś pali a Ty nie), by wynik w teście antydopingowym był dodatni. Musiałbyś spędzić godzinę w pokoju trochę większym od windy w którym wypalono 16 dżojntów. Koniec ciekawostki.
funny-marijuana-t-shirt_design
Marihuana a trening
Pod kątem samego treningu merihunia nie daje żadnych plusów, a minusów ma kilka:
– wydłuża czas reakcji
– trudniej się po niej skoncentrować
– zaburza koordynację (ręka-oko)
– zmniejsza wydolność

Choć te efekty nie są jakieś ogromne, to DA się je odczuć – i to nawet do 36h po zażyciu. O dziwo pomimo tych oczywistych wad (a żadnych plusów np. w porównaniu do sterydów czy innych ulepszaczy wyników sportowych), marihenuane widnieje na liście zakazanych substancji (czyli można być za nią zdyskwalifikowanym na zawodach). Ciekawostka: jest tak dlatego, bo bycie zjaranym na zawodach nie jest w duchu sportu, plus maryhłen jest nielegalna w większości krajów.

Mariunin zahamowuje również szlak mTOR, zwiększa stężenie kortyzolu, i obniża testosteron – na KRÓTKI czas, więc NIE jest prawdą, kiedy kolega mówi, że czuje spadek testosteronu od kiedy wziął tego jednego bucha.

Natomiast, jeśli zagłębilibyśmy się w fizjologię człowieka, okazuje się, że THC znajduje, przynajmniej teoretycznie, swoje zastosowanie. U przetrenowanego, zmęczonego, niedojadającego atlety który ma problemy ze snem, czy coś w tym stylu (nagle wszyscy przetrenowani hehe). Jak pewnie wiecie budowanie mięśni może się odbywać tylko wtedy kiedy jemy więcej niż potrzebujemy (nie wiesz o co chodzi: czytaj sekcję FITSTART ), a marihuehue ze swoim niewątpliwym działaniem pobudzającym apetyt może w tej kwestii pomóc. Marihuana pomoże ze snem, zrelaksuje układ nerwowy, co pozwoli na doskonały relaks i może pomóc w przywróceniu Cię na właściwe treningowe tory, jeśli z nich wypadłeś.

Marihuana a dieta
Odchudzasz się? Jak pewnie sam się domyślasz, używanie marihuany w tym czasie to raczej średni pomysł. THC poprzez reakcję ze swoim receptorem (CB1), zwiększa apetyt. Jedyne co nam przychodzi do głowy, to jeśli użyjesz THC, miej wcześniej przygotowane dobre pakierskie jedzenie: bogate w białko i zdrowe. Jeśli już masz jeść ponad swoje TDEE to lepiej, żeby były to kalorie z białka :). Co ciekawe jednak przewlekłe używanie maririri (+3 razy w tygodniu), może nawet zmniejszyć apetyt – tak przynajmniej świadczą badania na szczurach.

Dwie odmiany marihłany
Marihuana to tak naprawdę nazwa na rodzaj roślin: cannabis. Wśród nich wyróżniamy sativa i indica i kilka innych o których nie będziemy tu wspominać. Te dwie odmiany różnią się nieco między sobą .

Sativa:
– zawiera więcej THC w stosunku do CBD
– przez to wywiera większy efekt na mózg – efekt bycia na haju.
– większy wzrost apetytu, większa aktywność, kreatywność

Indica:
– Zawiera mniej THC w stosunku do CBD
– przez to wywiera większy wpływ na ciało
– mniejszy wzrost apetytu, senność i odprężenie, działanie przeciwbólowe

Dla atlety nie jest dobra żadna, ale jeśli już to lepsza będzie Indica – lepiej się zregenerujesz, mniej przy tym zjesz i raz dwa pójdziesz spać, a jak wiadomo sen niezbędny (patrz FITSTART) :D

Marihuana a płećsmoking-cannabis-and-working-out-cannabis-workout
Interesujące jest to, że wg. badań THC nie działa na panie tak samo jak na panów.
Kobiety w porównaniu do mężczyzn z reguły odczuwają :
– mniejszy apetyt
– zwiększone libido (które u mężczyzn może być nawet zmniejszane)
– zwiększone działanie przeciwbólowe i przeciwlękowe

UWAGA!
To, że piszemy na wesoło (a piszemy tak zawsze), nie oznacza, że ogólny wydźwięk tego artykułu jest pozytywny. Pamiętaj, że jeśli jesteś naprawdę zdeterminowany by, zwiększać masę mięśniową, chudnąć, być silniejszy, rozwijać się to powinieneś do tematu podchodzić z odpowiednim dystansem. Wszystko jest dla ludzi, ale jako człowiek pewien swoich celów w życiu, starający się żyć zgodnie z duchem sportu i siły która z niego płynie, pamiętaj, że wolny umysł, nieskrępowany (ŻADNYMI) używkami to podstawa. Bądź świadom zagrożeń, które niesie jakakolwiek używka (nie tylko marihuana). Pamiętaj też, że nieważne, co ludzie mówią (wiem, że teraz możemy zebrać za to krytykę) ale THC to jednak tzw. gateway drug – otwierający często drogę do innych twardszych narkotyków. Żeby nie być gołosłownym czytaj tu 1 lub wystarczy po prostu przejść się po oddziale uzależnień (psychiatrycznym) w szpitalu i podpytać pacjentów. Wiemy, że za to zdanie możemy zebrać krytykę, więc od razu mówimy, że nie twierdzimy, aby każdy kto złapie jednego bucha przegrał życie. Po prostu bądź świadom konsekwencji które mogą wyniknąć (ale nie muszą bo są w twojej kontroli) i broń się przed nimi.

TAKE AWAY POINT:
– Nie używaj marihuaniny bezpośrednio przed ani po treningu. Przynajmniej jeśli chcesz mieć udany trening i dobrze się po nim zregenerować
– Jeśli masz zażywać THC najlepiej byłoby zrobić to przed planowanym okresem regeneracji – np. W czasie deload weeku, weekendu w który musisz odpocząć przed kolejnym tygodniem dźwigania jeszcze cięższego żelastwa.
– Nie używaj THC częściej niż raz w tygodniu. Jeśli będziesz trzymał się tej zasady, najpewniej nie doświadczysz minusów zażywania thc, a być może plusy
– THC w czasie odchudzania się to niezbyt dobry pomysł
– Przeanalizuj co daje każdy typ maryśki (indica vs sativa) i używaj wg „wskazań”
– Używanie marihuany nie ma właściwie żadnego zastosowania wśród sportowców, a może przynieść problemy z utrzymaniem regularności i jakości treningów. Dlatego używaj jej sporadycznie i z głową. Jeśli tak zrobisz, nie powinna wpłynąć na twój progress :)

Chcesz wiedzieć jak inne używki wpływają na Twoje wyniki treningowe? Czytaj nasz artykuł o wpływie alkoholu na trening.

http://www.fiteligent.pl/procentowy-trening/

 

 


  1. http://scholar.google.pl/scholar?q=marijuana+gateway+drug+study&hl=pl&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ei=Pst8VIGlK4LnygPy6oIo&ved=0CB0QgQMwAA